cb - radio montaż - serwis kraków - strojenie anten - montaż i serwis cb-radio

Strojenie i  ustawianie anten CB radio bez miernika.

Zapewne wielu początkujacych radiowców zastanawia się czy istnieje możliwość poprawnego zestrojenia anteny CB bez miernika SWR?

Nie zawsze mamy do niego dostęp a zakup porządnego reflektometru do jednorazowego pomiaru swr jest przecież bez sensu.
Koszt takiego miernika może wynosić równowartość ceny jaka zapłaciliśmy za antene lub nawet dwa, trzy razy więcej.

strojenie anteny bez miernika.

Co w takim razie możemy zrobic aby samodzielnie zestroić antene CB bez miernika SWR? Poniżej dwie możliwości.

1. Takie samo auto i taka sama antena.
Jest to moim zdaniem jedyna sensowna możliwość, która zbliża nas w znacznym stopniu do uzyskania dobrego wspólczynnika SWR.
Jeżeli zakupiłeś antene CB danego producenta, dany model, w niewielkim odstępie czasowym, taką sama jak twój znajomy a wasze auta są identyczne oraz posiadacie pewność co do grubosci/oryginalności powłoki lakierniczej to jest szansa na względnie dobre zestrojenie anteny bez miernika SWR.

- zaznacz miejsce zainstalowania anteny na samochodzie znajomego.
- zmierz długość promiennika w jego antenie.
- dotnij swoja antene na taka sama długośc.
- postaw antene znajomego w miejscu z którego ja zdejmowałeś.
- postaw swoja antene na swoim sammochodzie dokładnie w tym samym miejscu.
- poprowadź kabel antenowy w identyczny sposób jak u znajomego.

Ta zasada ma zastosowanie tylko wtedy gdy mamy 100% pewności, że antena wzorcowa jest dobrze zestrojona.

2. Miernik swr w radiu.
Sprawdz dokładnie czy twoje radio CB posiada wbudowany miernik SWR. Nie jest to może urządzenie pomiarowe najwyższych lotów, bardziej kontrolne, ale pozwoli Ci przynajmniej doprowadzić antene do stanu używalności.


Szanowni Państwo, jeżeli zadna z tych dwóch reguł nie ma zastosowania w Państwa przypadku to należy skożystać z miernika SWR.

I pamiętajmy!

- Żadna antena, nowa czy używana, nie jest fabrycznie zestrojona, nie istnieją anteny "samostrojące" się.
- Każdą antenę należy sprawdzić, ewentualnie skorygować jej długość do danej częstotliwości rezonansowej.
- Docinanie promiennika na oko jest postepowaniem nieprawidłowym, ponieważ jeżeli utniemy za dużo czeka nas zakup promiennika.
- W antenach wyposażonych w podstawy magnetyczne występuje sprzężenie pojemnościowe z karoserią (blachą) naszego samochodu,
wynikiem czego nawet inny rodzaj lub grubsza warstwa lakieru ma istotny wpływ na końcowe zestrojenie anteny. 

 

Technika Radiowa Kraków